Af lærer Jørgensen, Ludvigsminde, 1915
Folkeskolevæsenet i
Brahetrolleborg
sogn er vistnok det ældste landsbyskolevæsen i landet. Det begyndte i
året 1693 med, at baron Frederik Trolle på Brahetrolleborg kirkegård lod
opføre en skole, hvor alle sognets børn kunne gå i skole og lære
religionskundskab, læsning og skrivning. Ifølge fundats af 4 dec 1693
skænkede baronen to huse i Ulbølle til skolen. De gav årlig 8 rdl 2 mk i
indtægt. Begge husenes "landgilde, hovning, afgift, herlighed, ret
og rettigheder (jagten undtagen), rette og urette indkomster, ager, eng,
skov og mark, fiskevand og fægang, tørvegrav og lungeslet, vådt og tørt,
vidt og sidt, i længden og bredden, i mark og by, inden og uden markskel
og alt, hvad navn nævnes eller haves kan", henlagdes til skolen.
Baronen forbeholdt sig og efterkommere ret til at ansætte lærere, når
embedet blev ledigt. Beboerne skulle give læreren "en billig og
liderlig betaling, som han for Gud og øvrighed agter at forsvare"
for børnenes undervisning. Den almindeligste betaling var vistnok 2 sk
ugentlig for hvert barns undervisning. Lignende skoler oprettedes i
Krarup, Vester Åby, Hillerslev og Håstrup, hvor Fr. Trolle ejede
kirkerne.
1736 indførtes konfirmationen i hele landet. Chr. d. 6 gav en
skolereform 1739, hvor det bestemtes, at degnen skulle overtage
lærergerningen. I overensstemmelse hermed blev degne- og
skolelærertjenesten forenede i Brahetrolleborg sogn ved vakance 1747.
Senere blev bestillingerne atter adskilte. I degnen og skolelæreren
Mølmarks kaldsbrev (lærer fra 1762-1783), degn fra 1776-1816) opgives
indtægterne som lærer således:
- Skolehuset på Brahetrolleborg kirkegård. Han får dog kun et kammer ved skolestuen, indtil den afgående Niels Faber "placeres på et andet behageligt sted."
- Fornøden ildebrændsel.
- Musikken på Baroniet Brahetrolleborg, dog således, "at han kan samme bortforpagte til en, som kan forsyne vedkommende upåklagelig, og nyder han da den årlige afgift deraf, som han bedst kan accordere". Til forklaring tjener, at beboerne i sognet ikke måtte tage, hvem de ville til musikanter ved bryllup og andre festlige lejligheder. Man måtte værsågod henvende sig til den, som godsets ejer ansatte.
- 3 rd. 2 mk årlig for fattige børns undervisning. Disse penge ydes af sognepræsten, som imidlertid havde fået 2 steder i Ulbølle Strandhuse af Fr. Trolle 1694.
- 14 rd af baroniets kasse.
- Afgiften af de to førnævnte huse i Ulbølle på 8 rd 2 mk
- De ugentlige skolepenge.
Ser man på resultatet af de Trolleske skoler med nutidsøjne, var dette
vist ikke særligt stort. Det har sikkert kun været den mindste del af
ungdommen, der har søgt skolen; thi om man ville sende børnene derhen
eller ej, var en fuldstændig frivillig sag. Sammenligner man tilstanden
her med den, der fandtes andre steder, hvor børnene måtte nøjes med
degnens opramsning af kristendommens hovedsandheder, kan man vel nok
indrømme, at noget er bedre end intet. Den bekendte forfatter N.
Rasmussen Søkilde siger: "I Brahetrolleborg skole blev der givet en
undervisning og øvelse i skrivning, regning og almennyttige kundskaber,
der var ganske ualmindelige i de tider. Hvor en fader med omhu tog sig af
sit barns undervisning og skolegang, sporedes snart gavnlige og
velsignelsesrige frugter. Desværre tænkte de fleste kun på at lade
børnene lære det, som var nødvendigt for at få dem konfirmerede. Et halvt
års skolegang anså man i reglen for tilstrækkeligt." Et andet sted
siger samme forfatter: ""Baron Fr. Trolle søgte at vinde den
opvoksende slægt for oplysning og gode sæder, og deri støttedes han
kraftigt af sognepræst Anders Svitzer. I de nye skoler, som baronen lod
opføre, blev der lagt en spire, som i ungdommens hjerter fik en sådan
udvikling, at beboerne på egnen ved Brahetrolleborg stod langt over deres
standsfæller i landets øvrige egne." Alligevel må man nærmest
betragte de Trolleske skoler som et forsøg på at danne et skolevæsen.
Dette forsøg blev gjort af en varmtfølende godsejer i en tid, da ingen
tænkte på almuens oplysning. Derfor må man såmeget mere beundre det. Når
resultatet ikke blev større, var det ikke godsejerens skyld, men snarere,
at tiden endnu ikke var inde, og at de, der skulle nyde godt deraf, stod
uforstående over for dette fænomen, som et skolevæsen måtte være i de
tider. Vi tror at den Trolleske skoles største betydning ligger i, at den
danner grundlaget for den Reventlowske.
Endnu skal vi ganske kort nævne "de Trolleske skolers
depositum". Fr. Trolle skænkede 1605 [må være 1695 eller 1705] en
gård i Ulbølle standhuse til de seks skoler, han lod opføre. Af
landgildet, som udgjorde 4 rdl., skulle de 3 opspares til en kapital, der
skulle anvendes til opførelse af skolerne, dersom en af dem skulle
brænde. Biskoppen skulle føre tilsyn med kapitalen og indfæstningen af
gården og skulle som vederlag have 2 rdl årlig. Kapitalen var 1870 937
rdl. En del af renterne anvendes nu til at betale de omtalte skolers
brandkontingenter med.
En ny æra i Brahetrolleborg sogns skolevæsens historie begynder, da
grev Johan Ludvig Reventlow 1777 overtog
baroniet. Han havde sammen med sin broder, den senere
statsminister Chr. Ditlev Frederik Reventlow,
i flere år rejst i udlandet, hvor de havde truffet sammen med datidens
berømte mænd. De var således bleven påvirkede at de frihedsideer, der
hidrørte fra den store tænker Rousseau. En tid opholdt de sig som
studenter i Leipzig, rejste derefter gennem Tyskland, Svejts, Italien,
Frankrig og England, ja nød en tid undervisning hos pædagogen Basedow i
Altona.
[Joh B. Basedow, født 1723, død 1790, hævdede, at al undervisning
burde hvile på anskuelse; udenadslæren skulle indskrænkes, og den
legemlige opdragelse måtte ikke forsømmes. Hans hovedskrift er
Elementarwerk, forsynet med images. Han er grundlægger af den
filantropiske skole i Tyskland. Hans tanker søgte man at virkeliggøre på
Bernstorfsminde Seminarium]
Efter hjemkomsten tog han fat på at bygge skoler. Da der endnu ingen
seminarier var, sendte han tre unge mennesker til seminariet i Kiel.
Deres navne var Schmidt, Eriksen og Pade. Disse tre førte danske
seminarister fik således deres uddannelse på tysk. Den første skole blev
bygget i
Gærup.
††
I Hågerup blev et hus ved korsvejen istandsat og grundforbedret. Deri
blev indrettet en skole. Disse to skoler blev højtidelig indviet ved en
kirkelig højtidelighed 17 dec. 1783. Et par år efter byggedes Grønderup
skole. Inventariet i den Trolleske skole blev flyttet til skolen i Gærup.
Reglementet for de nye skoler udkom 1783 og blev kgl konfirmeret 25.
Febr 1785. Det indeholdt 11 paragrafer, hvoraf her skal nævnes indholdet
af de vigtigste:
- ß2.
- Alle børn skal gå i skole fra det 6te til 14.-16 år, således at de mindre flinke fik en længere skolegang end de flinkere. Greven ville tage særlig hensyn til de flinke, og man stillede dem i udsigt, at de engang kunne blive gårdmænd. De mindre flinke kunne blive husmænd; men sinkerne måtte nøjes med at blive indsiddere eller daglejere. (Det var en paragraf, som nok skulle anspore til flid.)
- ß3.
- bestemte, at forsømmelser straffedes med mulkt.
- ß6.
- udtaler, at præsten skulle føre tilsyn med skolerne og hver ottende dag møde og høre på undervisningen og børnenes fremgang. Der skulle tilbydes de unge undervisning i regning og skrivning efter konfirmationen. "Ingen husbonde måtte forhindre sine tjenestefolk i at søge samme". Hertil knyttedes en forelæsningstime af bøger og aviser for de ældre.
- ß10.
- angiver skolekommissionens sammensætning: godsejeren, præsten, godsforvalteren, lærerne og tre andre mænd.
- ß11.
- indeholder skolekassens indtægter. Hver gårdmand skal svare 4 mk, 1 skp rug, 1 skp byg, 1lp hø og 1 lp halm af hver tøne hartkorn. En husmand svarer 1 mk, en karl 4 sk og en dreng og pige 2 sk. Kirkens tavle blev 2 søndage om året båret om til fordel for skolekassen. Den blev også båret om ved alle bryllupper. En del bøder tilfaldt også skolekassen.
Grev Ludvig slutter således: "Dette, tror jeg, er det største
bevis, jeg har kunnet give eder og eders børn på min kærlighed, det
vigtigste eftermæle, jeg kan efterlade, stræber derfor med mig, lader os
arbejde med fælles kræfter, så vil hensigten af alt dette opfyldes. Gud
velsigne vor iver og nidkærhed, at vi med glæde kunne forlade vore børn
og dette timelige, når vi således med rolighed kunne give os selv det
vidnesbyrd, ikke at have forsømt noget, som kunne tjene til deres sande
nytte, når vi alle, unge og gamle, ere hinanden tro. Det give Gud!"
Hertil knyttede Grev Ludvig en instruktion for lærerne. Det bestemmes,
at undervisningsfagene skulle være religion, geografi,
fædrelandshistorie, naturlære, agerdyrkningslære, regning, skrivning og
læsning. Hver lærers lønning var 80 rdl, 5 tdr rug, 5 tdr byg, fri bolig
og ildebrændsel samt foder til 2køer og 6 får. Efter datidens forhold var
dette en fortrinlig løn, især når man ser hen til, at landets andre
lærere, da man efter 1814 fik et skolevæsen, fik den meste løn udbetalt
in natura: smør, æg osv
Da
Bernstorfsminde Seminarium
oprettedes 1794, henvistes en del børn fra Hågerup skole til seminariets
øvelsesskole. Derved blev der efterhånden for få børn i Hågerup skole, og
den nedlagdes til sidst. Beboerne var imidlertid utilfreds dermed. Grev
Ludvigs enke Anne Sybille Schubart (født 14 septbr 1753, død 21 juni
1828) byggede da en skole (begyndt 1 maj 1804) mellem Hågerup og
Brændelydinge. Hun gav den navn efter sin afdøde mand og kaldte den
Ludvigsminde.
Af det foregående fremgår, at grev Ludvig og hans hustru interesserede
sig levende for skolevæsenet. Når et embede blev ledigt, blev det besat
med de dueligste lærere, der udgik fra Bernstorfsminde Seminarium. Han og
grevinden besøgte ofte skolerne og hørte på undervisningen, ja talte
("katekiserede") undertiden med børnene. Han forhørte sig ved
sådanne lejligheder nøje om børnenes fremgang og flid. Undertiden bød han
hele skolen, børn og lærere op på slottet, legede med børnene og viste
dem sjældne ting. Disse besøg var altid om sommeren. Børnene fik
foræringer, de flinke børn bøger ol, men alle fik de æbler og nødder.
Læreren havde lov til at udelade de dovne og forsømmelige.† De årlige
eksamener afholdtes på slottet i "den store sal." Efter eksamen
bød greven lærerne til middag og han havde den lærer til bords, som den
dag havde afholdt eksamen, selv om der var fornemme gæster til stede. Man
kan måske smile af dette. Alligevel synes vi, at det er et kønt træk af
greven, især når vi ser hen til, hvad datiden tænkte om lærerne. Det var
ofte ret svære opgaver, grev Ditlev, grev Ludvigs søn, stillede ved disse
eksamener. Således gav han engang konfirmanderne følgende opgave i dansk
stil: "Hvad har det unge menneske at betænke, når han træder ud af
skolen". En ikke særlig begavet dreng fra Nybo besvarede opgaven
således: "Der er meget at betænke," punktum! Mere kunne han
ikke pine ud af sin hjerne.† Greven har selv indset opgavens umulighed;
thi han sagde til læreren: "Det var egentlig den bedste besvarelse
af dem alle sammen." Disse eksamener på selve Brahetrolleborg holdt
sig i lang tid og ophørte først omkring år 1850.
Ved juletid lod grev Ludvig 30 fattige børn fra hver skole komme op på
slottet til juletræ. Samtidig vankede der gaver i form af tøj til en
kjole eller trøje eller lignende. Det var begyndelsen til det Josefine
Reventlowske legat, som er stiftet af grev Ditlev ifølge hans testamente
af 1 marts 1854. Det er opkaldt efter hans hustru, grevinde Josefine,
kapitalen er på 10.000 rdl og renten, 400 rdl., anvendes til indkøb af
klæder til fattige og flittige børn efter indstilling af sognets lærere.
Der stilles bl.a den fordring til børnene, at de regelmæssigt har besøgt
skolen. Forsømmelser udover nogle ganske få gange straffes med, at
læreren enten ikke indstiller dem, eller at legatbestyrelsen, som består
af baroniets besidder og sognepræsten, sletter dem af listen. -
Belønningerne spillede i det hele en stor rolle i de Reventlowske skoler.
Endnu må nævnes, at alle mødre måtte møde med deres børn, når de skulle
indskrives i skolen og "læse for greven". Deraf fulgte, at
næsten alle børn kunne læse godt indenad, før de kom i skolen. Denne gode
skik holdt sig lige til vore dage, kun at det nu hed sig, "at læse
for præsten." Den sidste mødte i Ludvigsminde skole 1899.
Skoleloven af 1814 gik sporløst hen over Brahetrolleborg sogn. Man fandt
her et skolevæsen, som i alle henseender stod over det, som loven af 1814
tilstræbte. Et bevis for, at skolevæsenet i Brahetrolleborg sogn var
noget enestående, finde vi i, at flere godsejere tog skolevæsenet her som
mønster. Grev Schimmelmann på Lindenborg fuldendte 1786 en lignende
ordning, ja ordlyden af mange bestemmelser er nøjagtig, som grev Ludvig
forfattede dem. Grev Ludvigs broder på Christianssæde arbejdede i samme
retning, og grev Løvenskiold på Løvenborg indførte en lignende
skoleordning. Biskop P. Hansen i Kristianssands stift i Norge, tog også
det Brahetrolleborgske skolevæsen til mønster, da han ordenede
almueskolevæsenet i sit stift.
Ved Ludvigsminde skole findes en gammel skoleprotokol. Den er
autoriseret af grev Ditlev 14 juli 1804. Hvert barn får sit skudsmål
hvert halvår, således at læreren begynder øverst på en side til sidens
nederste del.
Den udførligste omtale finder man under "Flid, sæder, moralsk
karkater". Der finder man også både de pudsigste og mest
karakteristiske bemærkninger. Men før vi går over til at omtale selve
bogen nærmere ville vi gerne bemærke, at bogen på mange måder vidner om
skolens udmærkede tilstand. Man ser, at der var hverdagsundervisning,
således at de ældste børn gik om formiddagen, de yngste om eftermiddagen.
Det er mangen en lærers lønlige håb, at man engang måtte nå til det, som
var brug her i skolen for 100 år siden. Et andet vidnesbyrd om skolens
gode tilstand var, at alle, både høje og lave, sendte børnene i skolen.
Præsten, "Hr. Knap", har to børn, skovrideren en søn og lægen
ligeledes en søn i skolen. I vore dage er folkeskolen her i sognet godt
på vej til at blive en fattigskole. Det har igennem tiderne været til
ubodelig skade, at de mere velhavende og dermed de ledende, enten holdt
huslærer eller sendte børnene i skole andet steds. Ved forrige
århundredes begyndelse havde den del af befolkningen endnu ikke
"fået ambition" for at tale med lærer Isaaksen.
Bogen er i høj grad præget af tiden. Man så først og fremmest på det
nyttige, man søgte at udvikle dyden, og en af skolens vigtigste opgaver
var at opdrage gode, og nyttige borgere. Det hedder sig således om Jens:
"Han er ikke ukyndig i nogen skolevidenskab, men trænger også til
alle de kundskaber, han har. Om denne dreng nærer jeg det håb, at han vil
af agtelse for Gud og sig selv sky ungdommens laster, og sikkerlig vil
han vorde et nyttigt medlem af borgerskabet." Om en anden hedder
det: "Hans flid kan ikke roses. Borgersamfundet kan godt være tjent
med ham". Om en tredie hedder det: "Borgersamfundet vinder i
ham en håndfast og arbejdsfør karl; han har lyst, mod og kraft. Han
tænker langsomt, men rigtigt, og han har lyst til at tænke. Han tænker
undertiden skarpt. Han forener god følelse for Gud og dyd med en følelse
af eget værd i den ædleste betydning. Det tør med Guds hjælp håbes, at
han bliver uforført." Om en fjerde hedder det: "Også ham
overgiver jeg til borgersamfundet med de bedste forhåbninger. Han vil
sikkert svare til hans forældres og læreres håb." Om en femte
skrives: "Også ham overgiver jeg til borgersamfundet med det bedste
håb. Gud styrke hans gode vilje!" Om en† sjette hedder
det:"Også hun er af de børn, som jeg ugerne vil miste i skolen, men
som jeg med håb kan overgive til borgersamfundet."
Bogen giver os et billede af de sædelige tilstande i sognet for omkring
100 år siden. Og billedet er i høj grad mørkt. Lærer Isaaksen, som var
lærer ved skolen fra 1817 til 1824, har optegnet, hvorledes de unge teede
sig efter konfirmationen. Han har noteret op, om de fik børn, før de blev
gifte, og det skete desværre hyppigt. Det er især omkring 1820, at det er
rent galt. De udtryk, som almindeligst bruges er "besovet"
eller "besvangret". Om Kristiane hedder det i det sidste
skolehalvår (skrevet af lærer Dinesen): "En meget brav pige. Også
hendes legemskræfter ere vel uddannede. Hun har et meget godt
sindelag." Hertil har Isaaksen tilføjet: "Besovet af en
seminarist Jensen og gift med ham 1820 før barselet." - Ligeledes
hedder det (med Dinesens hånd):"Hidtil har hun fra sædelighedens
side vist sig upåklagelig." Stregen under "hidtil" røber
lærerens angst. Den viser sig at være begrundet; thi Isaaksen tilføjer
kort og godt: "Besovet 1820". Om Anne fra H. Hedder det:
"Hendes flid og opførelse i skolen har været upåklagelig, men hendes
tiltagende letsindighed giver intet godt håb for fremtiden."
Isaaksen tilføjer da også: "Fik et uægte barn 1817." Om Anne K
hedder det under rubrik temperament og sundhedstilstand: "Sund og
velskabt, især et smukt udvortes. Hun er renlig og ordentlig." Under
rubrik flid, sæder og moralsk karakter anføres: "Fortjener ikke at
dadles; dog spores en smule stolthed." Isaaksen tilføjer:
"Besovet 1817. - Stolthed går for fald. Gift i april 1820 med gmd
K.H. i F." Man ligesom aner romanen bag ved ordene. Vi skal ikke
trætte læserne med denne uappetittelige del af bogen, men kun tilføje, at
det vrimler med lignende udtalelser, særligt af Isaaksen. Han har sikkert
ikke noteret det med glæde; thi det hedder om ham i Frits Jørgensens
Brahetrolleborg skole- og degnehistorie: "En ypperlig lærer,
fortrinlig begavet af naturen. Han skal have været "hellig",
ligesom han befattede sig med at skrive religiøse bøger."
De forskellige lærere har haft et godt øje for børnenes fejl. Stolthed
omtales særligt meget. Man har rimeligvis anset den for en kardinalfejl.
Isaaksen kalder den ofte ambition. Han har dog øje for, at den ikke altid
er af det onde, men at den kan føre til noget godt. Han skriver således:
"Det flegmatiske temperament har overvægten. Skal hun blive til
noget i verden, skal ambitionen drive ham." Om en ande hedder det:
"Han vogter sig omhyggeligt for alt, hvad han tror at kunne svække
andres gode mening om ham." Senere hedder det om samme dreng:
"Holder strengt over det sømmelige og har ambition." Eller det
hedder: "Hun bilder sig noget ind af sine fortrin. Til næring for
hendes stolthed stod hun øverst på kirkegulvet." Om en pige hedder
det: "Hun er efter min overbevisning et udmærket skolebarn. Dog er
mindre lyst til at vise sig nødvendigt for at kunne kalde hende
udmærket." En egen form af indbilskhed findes hos en dreng fra
Hågerup. "Han har af naturen et godt sindelag, men han taber ved
sine forældres og søskendes ufornuftige forhold. De bilder ham ind, at
det ikke er hans skyld, men præstens og skolelærerens, at han ikke er den
klogeste." - Den sidste bemærkning, som nu skal anføres er næsten
den bedste. Den lyder således: "Vil hun bare ikke blive spodsk og
stolt, om verden går hende med. Jeg håber på Guds styrelse." Lille
Ane Sofie må vist være glad ved, at hr Isaaksen ikke skal være hendes
forsyn. Ret betegnende er det næsten alle piger, der har ambition. Men
langtfra alle piger er således. Det hedder således om en: "Hun har
vist sig elskværdig i vinter; jeg har ikke mærket spor af de almindelige
pigefejl: Letsindighed og forfængelighed; tværtimod har hun ofte glædet
mig ved sit fornuftige forhold, så at jeg har grund til det bedste
håb."
Der findes selvfølgelig i skolen både flinke og artige børn, og
ubehagelige børn, der gør læreren alle de knuder, de kan. Svagtbegavede
børn findes naturligvis også. Et sådant skildres således: "Han er
syg på sjæl og legeme. En svag sjæl i et svagt legeme. Ikke ganske
tåbelig, men heller ikke ganske klog. Hans flid og opførsel kan hverken
rises eller dadles, da han mere ligner et kløgtigt dyr end et fornuftigt
menneske. Dog held for ham, at der er et forsyn, som styrker den
svage." Om en dreng hedder det, at han af temperament er klodset,
magelig og vranten. Af kundskaber er han tynd; thi "affordrer man
ham et svar, ved han ikke om han vil svare eller ej." I skrivning
jasker han altid, og under flid, sæder og moralsk karakter hedder det:
"han er meget æresfølende. Skal det nogensinde blive til noget med
ham, skal ambitionen udrette det. Godt håb giver han desværre ikke."
- Måske har læreren stillet Peters ægteskabshoroskop i ordene: "Han
bliver god at omgås, men han skald rives." - Det er ligesom
uartigheden kulminerer i følgende skudsmål: "Hendes udyder har endnu
ikke forladt hende. Det viste hun ved skolefesten på Trolleborg og ved
flere senere lejligheder." Det vil sikkert vare en tid, før hun
bliver bedt med til "skolefesten på Trolleborg".
Men langt flere skildringer finder man i bogen af rare, velopdragne
flinke børn. Det hedder sig om Karen fra Lydingegårde: "Hun er en
rask pige, som enhver er tjent med at have i sin tjeneste. Havde man
lutter sådanne børn, var det en fornøjelse at være skolelærer. Som hun
fra forstandens side langt overgår sine søskende, så håber jeg også, at
hun vil overgå dem i henseende til hjertet. Hun giver det bedste håb. Gud
styrke hende under vristelserne." En dreng er meget nøjagtig og
ordentlig. "Han gør alt med overlæg og forstand. Også fra hjertets
die fortjener han navn af en god dreng." En pige har en sund sjæl i
et sundt legeme. "Hendes stille, fornuftige og anstændige forhold
gør, at man holder af hende. Hun vil vist stedse gøre sine forældre glæde
og ære."
Et ualmindeligt kønt billede af en skolepige tegnes i det følgende. Hun
er af temperament "smuk, blid tækkelig og anstændig." Af
sjælsevner har hun "lys forstand, hurtig nemme og tro
hukommelse." I kundskaber er hun "udmærket frem", og hun
skriver "udmærket godt calligrafisk og meget godt orthografisk samt
regner udmærket." Af flid, sæder og moralsk karkater er hun
"omstændig, ydmyg, føjelig, godsindet, venlig, fornuftig og
selvstændig, et inderlig godt gemyt og et tækkeligt væsen. Hos denne
ypperlige pige holder hjertet skridt med forstanden. Nødigen, men dog med
glad forhåbning, mister ejg hende". En dreng er særlig flittig.
"Han har en udmærket lærelyst. Han har ofte læst i marken ved
hestene. Skulle han kun ikke ved alt for megen studeren blive forvildet i
hovedet." Hertil er føjet med Isaaksens hånd: "Blev maj 1812
dimitteret fra seminariet med karakteren "god". Gift 1816 og
har levebrød i Randrup i Viborg Stift." Men ligesom der i det alt
nævnte er et kønt billede af en skolepige, således er der også i det
følgende en smuk skildring af en flink, begavet skoledreng. Han regner
allerede i 5te skolehalvår i brøk, næste halvår i rentesregning og i det
følgende halvår er han nået til en regning, som kaldes "udenlandsk
vexelregning." I det 8de skolehalvår regner han kubikrod. Hvor langt
han når, angives ikke. Det bemærkes om ham: "En flittigere dreng har
jeg ikke kendt. Han bilder sig ikke noget ind, måske også i den henseende
en sjælden dreng. Ingen dreng, ja intet skolebarn har glædet mig så meget
som han. Den første i skolen om morgenen og den sidste, der om aftenen
har forladt den. I og udenfor skolen arbejder han med lige iver.
Undervisningen, gode bøger, læsning og naturen øser han kundskaber af, og
ved hjælp af en tro hukommelse har han derved samlet og beholdt en mængde
kundskaber, som kun få af hans alder besidder. Når man nu hertil tænker
sig en dreng fri for indbildning, i besiddelse af et følende hjerte og
overhovedet af en moralsk god karakter, så har jeg stor grund til at
håbe, at når han fandt formående velyndere, der ville koste noget på hans
videre dannelse, da ville denne stadige yngling engang vorde en prydelse
for fædrelandet." Hertil er føjet af Isaaksen: "Han kom på
seminariet (selvfølgelig Bernstorfsminde) maj 1814. Dimitteret 1817 med
anden karakter: god, rejste novb 1817 til en skole ved Holbæk i Sjælland.
Blev der gift 1819." Han er født 1797 og konfirmeret 1812. Han er
altså 20 år, da han blev dimitteret.
Nu til dags fører man ikke den slags bøger i vore folkeskoler. Man fører
kun en bog over forsømmelser. ................................
†
Template no. 7