Portrætter

Slægten Reventlow:

Margrethe Rumohr
(1638 - 1705)



Andre slægter:

Birgitte (Berte) Seefeld
(1570 - 1593)




Slotte og Herregårde


Wittenberg
Wittenberg



Heraldik


Ridder af Dannebrog
Ridder af Dannebrog

28. jun 1840 symbolum: Murus aheneus esto


Gravsten og epitafier


Epitafium over Jørgen Skeel, Auning Kirke
Epitafium over Jørgen Skeel, Auning Kirke

I 1699 byggedes Skeelernes pompøse gravkapel med epitafiet til minde om Chresten Skeel den Riges søn, kammerjunker Jørgen Skeel (1656-1695). I kraft af sin arv var han landets rigeste adelsmand. Han var berejst i hele Europa og havde studeret ved Københavns Universitet. Han giftede sig i 1691 med den kun 13-årige Benedicte Margrethe Brockdorff fra Holsten, men døde pludselig 4 år senere, 39 år gammel. Den unge enke, hvis viljestyrke og selvbevidsthed der foreligger adskillige vidnesbyrd om, søgte og fik - efter 4 år - kongens tilladelse til et "tarveligt Epithaphium - med den Vilkor, at Kirken på sin Bygning ej derved tager skade". Denne vanskelige opgave blev da overladt til tidens førende billedhugger, som havde etableret sig med værksted i København, belgieren Thomas Quellinus, hvis gravkapel for oberst Hans Friis ved Hørning kirke ved Clausholm fra 1691 var i frisk erindring. Med Thomas Quellinus´ fornemme gravkapel og epitafium lades ingen tvivl tilbage om enkens ønske i retning af et varigt minde for den afdøde. Det er et af den europæiske barokkunsts fineste arbejder og et fornemt eksempel på, hvordan den kunstneriske og arkitektoniske orientering efter reformationen gik imod Nederlandene.

Smedejernsgitteret, som danner indgang til gravkapellet, er det første i rækken af de stilfulde portalgitre, som er karakteristiske for Thomas Quellinus´gravminder i Danmark, og som med rimelig sikkerhed formodes at være tegnet af billedhuggeren selv. I halvbuen over dørene ses springværk-lignende slyngninger, som omslutter Benedicte Margrethe Brockdorff´s navnetræk. Lågernes nederste felt er udfyldt af en symmetrisk dekoration, mens det øverste felt består af jernstænger og mellem disse bølgeformede jernspidser. På dørrammen er sat rosetter. I et gelænder af smedejern rundt om åbningen til kapellets krypt ses også rosetter i regelmæssigt mønster og over dem en smal frise med akantusslyng.
Kammerjunker Jørgen Skeel´s portrætmedaillon på sarkofagen i kapellets krypt. Bemærk, hvordan paryk og skærf vælder ud over medaillonkanten - et karakteristisk træk for billedhuggeren. Ved kammerjunkerens "Liig-begengelse d. 23. april 1695 var en Høy-Adelig og Høyanseelig Folcke-riig Forsamling" forsamlet i "Estrups Sogne-Kircke i Auning".
Thomas Quellinus´s marmorepitafium i kapellet på nordsiden af Auning kirke er af sagkyndige kaldt "et af billedhuggerens ypperste og mest holdningsfulde værker." Dets flotte rejsning understreges af rummets arkitektoniske udformning, som også er kendetegnende for Quellinus: en indgang gennem en smedejernsportal til et kvadratisk rum, hvor gulvet er hævet nogle trin over kirkens gulv. Midt for indgangen fører en trappe ned til en krypt.
På epitafiet er kammerjunkeren fremstillet hvilende på en svær sarkofag i rødflammet marmor og omgivet af 4 dyder: Retfærdighedens, Klogskabens, Rygtets og Mådeholdets gudinder. Baggrundsudsmykningen er i sort og hvid marmor, hvor 4 søjler bærer en gesims med en brudt fronton. Over kammerjunkeren ses B. M. Brockdorff´s portræt og monogram, og på fløjene ses våben-mærkerne for henholdsvis kammerjunkeren og hustruen.
I dag står både kammerjunkerens og oberstens marmor-sarkofager i krypten sammen med 5 andre, og i niveau med epitafiet står 8 sandstens-sarkofager. Den sidste er fra 1844.
Sammenligner man de våbenmærker og hjelmtegn på epitafiets sidefelter, som udgør Jørgen Skeels og Benedicte Margrethe Brockdorffs anerækker, er det påfaldende, at hjelmtegnene er slået af og våbenmærkerne slebet ned i hustruens side. Det kan skyldes, at hun aldrig gjorde brug af den gravplads, hun havde forberedt for sig selv her, men overlod den til den søn, som var i vente, da hun pludselig stod med ansvaret for et af Jyllands største herresæder. Denne søn, Christen Scheel, blev oberst ved Fynske Livregiment, men døde 36 år gammel - endnu yngre end sin far. Benedicte Margrethe Brockdorff selv blev gift med greve Chr. Ditlev Reventlow i 1700 og flyttede med ham ind på Krenkerup på Lolland.
   

Iver Vind

Iver Vind

Mand 1502 - 1586  (84 år)


Generationer:      Standard    |    Kompakt    |    Lodret    |    Kun tekst    |    Register    |    Tables    |   Tables    |    PDF

Træk eller rul for at se mere af diagrammet.
Zoom indGendanZoom ud
Albert Vind
Mand ca. 1537-1608
Henrik Vind
Mand ca. 1539-1607
Ingeborg Vind
Kvinde ca. 1540-
Birgitte Vind
Kvinde ca. 1542-1610
Anne Høeg Vind
Kvinde 1587-1683
Birte Vind
Kvinde 1589-
Anne Iversdatter Vind
Kvinde 1622-eft. 1674
 = Ny tavle
Else Vind
Kvinde 1625-
Karen Vind
Kvinde 1626-1705
Christian Vind
Mand 1630-1677
Mette Krabbe
Kvinde 1635-1681
 = Ny tavle
Iver Vind
Mand 1590-1658
Inger Vind
Kvinde 1591-
Jakob Vind
Mand 1621-1641
Holger Vind
Mand 1623-1683
 = Ny tavle
Niels Vind
Mand 1625-
Hak Vind
Mand 1626-eft. 1670
Anne Vind
Kvinde 1628-
Hans Vind
Mand 1632-1670
Christian Vind
Mand 1637-1686
Else Vind
Kvinde 1639-1644
Jørgen Vind
Mand 1593-1644
Anne Vind
Kvinde ca. 1631-1690
Peder Vind
Mand ca. 1633-ca. 1639
Henrik Vind
Mand 1594-1633
Frederik Vind
Mand 1596-ca. 1600
Erik Vind
Mand 1598-1599
Niels Vind
Mand 1599-ca. 1599
Berte Vind
Kvinde 1601-
Else Vind
Kvinde 1602-
Jakob Vind
Mand 1544-1607
Else Banner Høeg
Kvinde ca. 1562-1649
Erik Krag
Mand 1620-1672
 = Ny tavle
Christen Krag
Mand 1595-1645
Christen Vind
Mand 1545-1605
Margrethe Rantzau
Kvinde -før 1614
Kirsten Lange
Kvinde ca. 1606-1656
Laurids Pogwisch
Mand ca. 1607-1667
 = Ny tavle
Niels Lange
Mand 1570-1640
Christen Lange
Mand ca. 1530-1604
Anne Vind
Kvinde ca. 1550-ca. 1620
 = Ny tavle
Iver Vind
Mand 1502-1586